Societat

Notícies

L’IIS La Fe construeix un centre de processament de dades de supercomputació per a la investigació en salut

L'objectiu d'esta plataforma d'anàlisi computacional és optimitzar el processament de dades clíniques i imatges mèdiques en investigació biomèdica. La nova infraestructura permetrà desenvolupar models avançats d'intel·ligència artificial per a agilitzar el diagnòstic de malalties.

L'Institut d'Investigació Sanitària La Fe (IIS La Fe) ha iniciat la construcció d'un Centre de Processament de Dades (CPD) de supercomputació d'alt rendiment (HPC - High Performance Computing), una infraestructura estratègica per a optimitzar l'anàlisi de dades clíniques i imatges mèdiques.

Sota la direcció de Luis Martí Bonmatí, responsable del Grup d'Investigació Biomèdica en Imatge (GIBI 230) i de l'enginyer en telecomunicacions Amadeo Ten, el projecte dotarà la institució de la capacitat tecnològica necessària per a analitzar grans volums de dades de forma ràpida, segura i eficient.

El nou CPD permetrà desenvolupar models d'intel·ligència artificial avançats que agilitzaran el diagnòstic de malalties i milloraran la precisió en la interpretació d'imatges mèdiques. Això es traduirà en diagnòstics més ràpids i tractaments més personalitzats, beneficiant tant pacients com professionals sanitaris.

Segons el doctor Martí Bonmatí, "esta infraestructura permetrà aplicar models d'intel·ligència artificial capaços de detectar patrons en imatges mèdiques amb una precisió sense precedents. Això no sols facilitarà el treball dels radiòlegs, sinó que també millorarà la personalització dels tractaments segons les necessitats de cada pacient."

Un salt tecnològic per a la salut

L'anàlisi d'imatges mèdiques, com les ressonàncies magnètiques o les tomografies computaritzades, necessita eines i infraestructures avançades capaces de processar grans volums d'informació. La potència de la supercomputació basada en unitats de processament gràfic (GPUs) permetrà analitzar aquestes imatges en temps rècord, millorant la precisió diagnòstica i agilitzant els tractaments.

Gràcies a esta tecnologia de GPUs, dissenyades inicialment per a la gestió de gràfics i renderitzat en ordinadors, el nou centre de dades reduirà significativament els temps de processament, optimitzarà la interpretació d'imatges mèdiques i facilitarà la seua segmentació i classificació, contribuint així a diagnòstics més ràpids i precisos.

El pressupost d'esta actuació ascendeix a més de 697.000 euros, i ha sigut finançat per les Conselleries d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, i d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, juntament amb el mateix grup d'investigació. El projecte, que compta amb la col·laboració de la Conselleria de Sanitat a través de la Direcció General d'Investigació, preveu finalitzar les obres en juny de 2025, i contempla el disseny, subministrament, instal·lació i posada en funcionament dels equips necessaris per al seu correcte funcionament.

El nou CPD permetrà a l'IIS La Fe col·laborar amb hospitals, centres d'investigació i universitats, facilitant l'accés a tecnologies de supercomputació a institucions que no disposen d'estos recursos. També reforçarà la cooperació interdisciplinària entre expertes i experts en intel·ligència artificial, bioinformàtica i ciències de dades.

Esta infraestructura actuarà com a plataforma de formació per a investigadores, investigadors i estudiantat, proporcionant-los coneixements avançats en supercomputació aplicada a la biomedicina. El projecte permetrà experimentar amb nous models computacionals, validar algoritmes en grans bases de dades i generar coneixement aplicable tant a la recerca com a la innovació.